Aktuálně jsme vytíženi z  80 %
Volejte  +420 721 031 832
Podrobný manuál Jak na AB testing v e-mail marketingu

Podrobný manuál: Jak na A/B testing v e-mail marketingu?

Co v marketingu jednomu funguje nemusí u druhého vůbec slavit úspěch a naopak. Nejlepší proto je otestovat si, na co nejvíc slyší právě vaše cílová skupina. Jakým způsobem? Ideálně s pomocí jednoduché metody – A/B testingu. Jak na A/B testování v e-mail marketingu vám prozradíme v tomto článku.

 

Co je to A/B testing? 

A/B testování je jednoduchá metoda, která ale může mít obrovský vliv na efektivitu vašich kampaní. Jde vlastně o experiment, při kterém zobrazíte dvěma skupinám uživatelů dvě odlišné varianty nějakého prvku, např. reklamy, e-mailu, webových stránek a podobně. 

Díky tomu můžete sledovat, jak uživatelé reagují na obě varianty a zjistit, která z nich funguje lépe. Metoda A/B testingu se používá v marketingu, UX designu, e-mailingu i dalších oblastech. 


A/B testing v e-mailingu 

Jak funguje A/B testing v e-mailingu, už si z výše uvedené definice zvládnete odvodit. Dvěma skupinám odběratelů pošlete dvě varianty e-mailů, které se liší nějakým prvkem (textem, předmětem, obrázky, časem odeslání – zkrátka čímkoliv, co chcete otestovat).

A jak určíte vítěznou variantu? Podle několika základních metrik: 

  1. Míra otevření e-mailu (open rate) – jaké % příjemců si e-mail otevře. Tato metrika ukazuje úspěch předmětu, preheaderu, ale i vašeho brandu. 
  2. Míra prokliku (click-through rate) – jaké % příjemců si rozkliklo některý z odkazů ve vašem e-mailu a dostalo se na váš web nebo na jinou cílovou stránku. 
  3. Míra konverze (conversion rate) – jaké % příjemců provedlo na základě prokliku z vašeho e-mailu požadovanou akci (nákup, registraci apod.)
  4. Míra odhlášení (unsubscribe rate) – jaké % příjemců se na základě rozkliknutí daného e-mailu odhlásilo z odběru. 


Co v marketingu jednomu funguje nemusí u druhého vůbec slavit úspěch a naopak. Nejlepší proto je otestovat si, na co nejvíc slyší právě vaše cílová skupina. Jakým způsobem? Ideálně s pomocí jednoduché metody – A/B testingu. Jak na A/B testování v e-mail marketingu vám prozradíme v tomto článku.

Podrobný manuál Jak na AB testing v e-mail marketingu


Co je to A/B testing? 

A/B testování je jednoduchá metoda, která ale může mít obrovský vliv na efektivitu vašich kampaní. Jde vlastně o experiment, při kterém zobrazíte dvěma skupinám uživatelů dvě odlišné varianty nějakého prvku, např. reklamy, e-mailu, webových stránek a podobně. 

Díky tomu můžete sledovat, jak uživatelé reagují na obě varianty a zjistit, která z nich funguje lépe. Metoda A/B testingu se používá v marketingu, UX designu, e-mailingu i dalších oblastech. 


A/B testing v e-mailingu 

Jak funguje A/B testing v e-mailingu, už si z výše uvedené definice zvládnete odvodit. Dvěma skupinám odběratelů pošlete dvě varianty e-mailů, které se liší nějakým prvkem (textem, předmětem, obrázky, časem odeslání – zkrátka čímkoliv, co chcete otestovat).

A jak určíte vítěznou variantu? Podle několika základních metrik: 

  1. Míra otevření e-mailu (open rate) – jaké % příjemců si e-mail otevře. Tato metrika ukazuje úspěch předmětu, preheaderu, ale i vašeho brandu. 
  2. Míra prokliku (click-through rate) – jaké % příjemců si rozkliklo některý z odkazů ve vašem e-mailu a dostalo se na váš web nebo na jinou cílovou stránku. 
  3. Míra konverze (conversion rate) – jaké % příjemců provedlo na základě prokliku z vašeho e-mailu požadovanou akci (nákup, registraci apod.)
  4. Míra odhlášení (unsubscribe rate) – jaké % příjemců se na základě rozkliknutí daného e-mailu odhlásilo z odběru. 

 

5 kroků k úspěšnému A/B testování newsletterů

Krok 1: Výběr cíle testu

Na začátku je třeba definovat cíl. Co chcete na svých e-mailech zlepšit? S čím si nejste jistí? Možné cíle vám podrobně představíme níže v článku, může jít například o optimalizaci předmětu, obsahu, CTA nebo obrázků. 

 

Krok 2: Vytvoření variant

Když máte vybraný cíl, je třeba vytvořit dvě varianty e-mailu pro testování. Platí, že byste vždy měli měnit jen jeden prvek v e-mailu (např. pokud chcete testovat předmět, nechte e-mail stejný a změňte pouze podobu předmětu). Varianty připravujte ideálně tak, aby vám to zabralo co nejméně času a práce.

 

Krok 3: Výběr cílové skupiny

Dalším trochu náročnějším krokem je vytvoření segmentace určené pro test. Segmentace pro A/B testing v e-mailingu spočívá v rozdělení cílové skupiny na menší podskupiny na základě kritérií, jako jsou:

  • demografické údaje, 
  • geografická poloha, 
  • chování nebo 
  • zájmy. 


Tyto podskupiny následně
náhodně rozdělíte pro testování různých verzí e-mailu, což umožňuje zjistit, která z variant funguje nejlépe pro konkrétní segment. 

 

Krok 4: Spuštění a sledování testu

V dalším kroku si určete, kdy test spustíte a jak dlouho bude běžet. Během jeho trvání sledujte vývoj a úspěch kampaně podle kritérií, které jsme uvedli výše. Testování byste měli nechat běžet co nejdéle, tak abyste měli dostatek dat pro vyhodnocení výsledků.

 

Krok 5: Vyhodnocení výsledků

Na závěr přichází prostor pro analýzu. Porovnejte obě verze a jejich úspěšnost z hlediska open rate a dalších metrik. V tomto kroku se neobejdete bez základů statistiky. Důležité totiž je, aby byly výsledky statisticky signifikantní (což zajistíte dostatečně velkým vzorkem odběratelů a jejich náhodným rozdělením do skupin). 


Co lze pomocí A/B testingu ověřit? 

A/B testing má jednu velkou výhodu. Můžete ho využít k testování téměř čehokoliv, co vás zajímá. S čím vším můžete experimentovat? 

 

📨 Předmět e-mailu 

Předmět je jedna z nejdůležitějších součástí e-mailu – do velké míry totiž rozhoduje o tom, zda si příjemce váš e-mail rozklikne. Ačkoliv existuje spousta pouček, jak napsat předmět správně, nejlepší cesta je právě A/B testování

Testovat můžete například: 

  • Délku předmětu: Krátké vs. dlouhé předměty.
  • Styl předmětu: Formální vs. neformální tón.
  • Použití personalizace: Zahrnutí jména příjemce vs. obecný předmět.
  • Použití symbolů nebo emoji: Předměty s emoji vs. bez emoji.
  • Přímé výzvy vs. tajemné formulace: Např. „Nakupujte nyní s 20% slevou“ vs. „Překvapení uvnitř!“

 

📬 Preheader (text vedle předmětu)

Další důležitou částí je krátký text, který ve schránce následuje po předmětu. Také na jeho znění záleží, zda si příjemce e-mail rozklikne

Podobně jako u předmětu, i zde je ideální otestovat délku, personalizaci a míru tajemnosti

 

📝 Struktura a obsah e-mailu 

Když uspějete a uživatel si váš e-mail zobrazí, přichází na řadu struktura a obsah. Čtenářovu pozornost máte a přišel čas říct, co potřebujete. A/B testing vám pomůže zjistit, jaká forma sdělení funguje lépe

Varianty se mohou lišit například: 

  • Délkou textu: Krátké vs. dlouhé e-maily.
  • Stylem psaní: Přímý a výstižný vs. příběhový a emotivní.
  • Formulace nabídky: Testování různých typů slev (např. procentuální sleva vs. sleva v korunách).
  • Umístění textu a celkovou strukturou: Text na začátku e-mailu vs. text po obrázcích.
  • A cokoliv vás napadne …


📲 CTA tlačítko 

CTA (call to action) neboli výzva k akci by neměla chybět v žádném e-mailu. Motivuje čtenáře k tomu, aby provedli požadovaný krok (prohlédli si zboží, zaregistrovali se do věrnostního programu apod.). 

Co můžete testovat na CTA tlačítku? 

  • Text CTA tlačítka: Např. „Koupit nyní“ vs. „Zjistit více“.
  • Umístění CTA: CTA tlačítko na začátku e-mailu vs. na konci.
  • Barva tlačítka: Různé barvy tlačítek a jejich vliv na proklikovost.
  • Velikost a tvar: Velké vs. malé tlačítko, hranaté vs. zaoblené.
  • Počet CTA: Jedno CTA tlačítko vs. více CTA tlačítek.


🎨 Obrázky, design 

Design tvoří strukturu e-mailu, měl by působit lákavě a ladit s vaším brandem. Obrázky zase doplňují text a usnadňují čtení. Jaké ale použít prvky, aby zbytečně neodváděly pozornost od CTA? 

Zkuste otestovat:

  • Použití obrázků vs. žádné obrázky: E-mail s obrázky vs. pouze textový e-mail.
  • Typ obrázků: Fotografie vs. ilustrace.
  • Umístění obrázků: Obrázek na začátku e-mailu vs. na konci.


Závěrem: Testujte vždy jen jednu proměnnou

Testujte vždy jen jeden prvek najednou. Pokud v jednom A/B testu změníte například jak předmět e-mailu, tak i jeho obsah, nebudete schopni přesně určit, která změna vedla k lepším výsledkům. Co můžete například testovat?

  • čas odeslání (den v týdnu, čas),
  • segmentaci uživatelů,
  • e-mailovou adresu odesílatele,
  • strukturu e-maily (sloupce apod.)
  • barvy a fonty.

 

Zaměřte se ale vždy na jednu konkrétní věc a tu testujte. A ještě zmíním, že není nutné dělat test jenom na dvě skupiny, ale samozřejmě můžete udělat i testing A/B/C, A/B/C/D, apod. Tedy otestovat více variant zaslaných na více skupin zákazníků.

Potřebujete s e-mailingem pomoct od specialistů? Obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme jak s A/B testováním, tak se všemi ostatními úskalími e-mail marketingu. 

 

Chci pomoci s A/B testingem

Sdílet článek