E-mailing marketing představuje silný nástroj pro budování vztahů se zákazníky. Ani sebelepší newsletter vám však nebude k ničemu, pokud uživatelům spadne do spamu. Jak zařídit, aby e-mail či newsletter putoval uživatelům do doručené pošty?
Které e-maily putují do spamu?
O tom, zda e-mail patří do spamu, rozhodují tzv. spam filtry. Ty podle určitých znaků rozpoznají nevyžádanou poštu a odešlou ji rovnou do složky spam (v lepším případě do složky Hromadné). Hodnotí jak IP adresu, tak obsah a předmět e-mailu.
Pravidla pro dobré “spam skóre” nejsou žádným tajemstvím. Pomocí jednoduchých kroků tak můžete nastavit svůj e-mailing tak, aby si vaše newslettery našly cestu až k vašim čtenářům.
Kroky na straně příjemce
Zlepšit doručitelnost vašich newsletterů můžete kvalitou adres, na které své e-maily zasíláte. Pokud budou z vaší domény chodit zprávy výhradně na existující a aktivní e-mailové adresy, spam filtry na vás budou hodné. Jak si toto pojistit?
Trápí vás nízký Open Rate? Možná vaše e-maily končí rovnou ve spamu.
1. Budujte kvalitní databázi kontaktů
Na doručování i důvěryhodnost vašich newsletterů má vliv kvalita vaší databáze. Pokud posíláte e-maily na neexistující adresy nebo vaše kontakty ve skutečnosti nemají zájem o zasílání novinek, e-maily se budou vracet (z důvodu plné schránky, nebo že adresa už neexistuje), případně budou nahlášeny jako spam. To je signál pro spam filtry, které začnou být na zprávy z vaší adresy přísnější.
Ze zákona navíc můžete posílat obchodní sdělení pouze uživatelům, kteří potvrdili zájem o zasílání novinek. V žádném případě si proto databázi kontaktů nekupujte. Jednak je to nezákonné a jednak si tím zhoršíte své spam skóre. Mnohem lepší cestou je poctivě budovat svou síť kontaktů třeba s použitím lead magnetu (e-book, sleva apod.).
2. Nastavte si double opt-in
Dalším způsobem, jak udržovat ve své databázi jen existující kontakty, je využívat možnost double opt-in. Co to znamená? Určitě jste se s tím již setkali. Přihlásíte se k odběru novinek a záhy vám přijde e-mail, abyste potvrdili, že opravdu máte zájem a že e-mailová adresa patří vám.
Tímto krokem předem vyfiltrujete adresy s překlepy, ale také neaktivní nebo neexistující adresy. A získáte tak jistotu, že posíláte své e-maily jen na ověřené adresy lidí, kteří vám svůj zájem o zasílání newsletterů sami potvrdili.
3. Pravidelně aktualizujte kontakty
O svou databázi se musíte starat. Máme pro vás tipy, které vám s pravidelnou aktualizací pomohou:
- Vyzkoušejte některý z placených online nástrojů, který upraví adresy s překlepy a vyfiltruje neznámé adresy z vaší databáze, například mailtester.com.
- Uživatelům, kteří vaše e-maily delší dobu neotvírají, pošlete informační e-mail. Pokud si ani ten nezobrazí, z databáze je smažte. Takovéto e-maily je dobré posílat pravidelně, alespoň jednou za několik měsíců.
Čím více uživatelů si vaše e-maily otevírá, tím lépe pro vás a vaše spam skóre. Raději mějte menší databázi angažovaných odběratelů než spoustu kontaktů, které vaše novinky nezajímají. I v e-mailingu stojí kvalita nad kvantitou.
Kroky na straně odesílatele
Máte v databázi jen správné e-mailové adresy? Paráda. Dalším krokem jsou drobné úpravy na vaší straně.
Máte vyřešené všechny kroky na straně příjemce? Čas se zamyslet, co můžete udělat pro nižší spam score jako odesílatel!
1. Odesílací doména
Vše začíná u vaší domény. Lepší doručitelnost vám zajistí adresa s firemní doménou, tedy například info@mojefirma.cz je mnohem lepší než mojefirma@seznam.cz. Dejte si pozor na to, aby e-mail s firemní doménou nebyl nastavený pouze pro odesílání, ale také pro příjem odpovědí od čtenářů newsletterů.
Google a další poskytovatelé internetových služeb rozlišují spam tím, že ověřují e-mailové adresy. U e-mailů, které neprojdou přes tzv. SPF (ověření) a DKIM (podepisování) ověření, se zvyšuje pravděpodobnost, že skončí v nevyžádané poště.
Jak si pro vaši doménu nastavit ověření? Funkci najdete přímo v sekci nepřijatých e-mailů ve vašem e-mailingovém nástroji. Pokud si nevíte s nastavením rady, ozvěte se nám. Rádi vám pomůžeme.
2. Předmět e-mailu
Předmět e-mailu je alfou a omegou každého newsletteru. Měl by nalákat, ale musí zároveň splňovat určitá pravidla. Vykřičníky, VELKÁ PÍSMENA a emotikony sice pomáhají zaujmout čtenáře, používejte je však s mírou.
✅ Oblíbené šaty NYNÍ v pastelových barvách! 👗
❌ OBLÍBENÉ ŠATY NYNÍ V PASTELOVÝCH BARVÁCH!!! 👏👗 🥻
3. Vychytaný obsah e-mailu
Nesmíte samozřejmě zapomenout ani na obsah e-mailu. Některé chyby mohou váš newsletter poslat přímou cestou do spamu. V e-mailu proto NEpoužívejte:
- přílohy (cokoli chcete čtenářům předat, dělejte formou textu či odkazu),
- videa (můžete na ně však odkázat přes link či obrázek),
- velké obrázky (zpomalují načítání e-mailu, ale také snižují doručitelnost),
- příliš mnoho emojis.
Platí, že byste měli text členit, psát bez chyb a používat i grafické prvky, jako je hlavička a patička.
4. Možnost zobrazení e-mailu v online verzi
Drobnost, kterou snadno zvýšíte doručitelnost e-mailů, je připojení URL pro proklik na online verzi newsletteru. Uživatelé, kterým by se případně váš e-mail nezobrazoval správně, si ho mohou otevřít v prohlížeči. Snížíte tak množství nahlášených e-mailů.
5. Odkaz pro odhlášení z odběru
Ze zákona byste měli dát uživatelům možnost se rychlým kliknutím odhlásit z odběru novinek. Odkaz můžete umístit třeba do patičky e-mailu. Tímto krokem usnadníte odběratelům odhlášení v případě, že nebudou chtít vaše novinky odebírat, a zvýšíte tak open rate.
6. Ověřte si spam skóre před odesláním
Většina e-mailových nástrojů vám nabízí možnosti si před odesláním zkontrolovat spam skóre. Bývá to většinou jeden z kroků těsně před finálním odesláním e-mailu. Pokud je vše v pořádku, můžete e-mail bez obav odeslat.
Pokud se najde nějaký zádrhel, tak vám e-mailingový systém doporučí, co udělat jinak, aby se váš e-mail dobře doručil. A vy ho určitě poslechněte. 😊
Shrnutí a tipy pro doručitelnost na závěr
Pro zajištění toho, že se váš newsletteru hladce dostane do doručené pošty je klíčové mít kvalitní databázi aktivních kontaktů a používat double opt-in. Pravidelně také aktualizujte seznam a odstraňujte neangažované uživatele, abyste udrželi nízké spam skóre. Používejte ověřenou firemní doménu a pečlivě volte předmět a obsah e-mailu. Před odesláním využijte nástroje pro kontrolu spam skóre.
Potřebujete pomoci s databází klientů, aby v ní zůstaly jen kvalitní kontakty? Nevíte, jak na technické nastavení, protože pojmy jako DKIM a SPF vám nic neříkají, anebo byste si raději nechali poradit s kreativou e-mailů? Případně chcete kompletní správu e-mailingu nechat na odbornících? Ozvěte se nám, rádi vám pomůžeme.